Rapport från fjärilsutflykten den 23:e maj

Med en i vårt område bedrövlig vår, sedd ut fjärilsperspektiv var kanske inte förhoppningarna så stora att få se så många fjärilar på den här utflykten. Men dagen började lovande med strålande sol och klarblå himmel, tyvärr visade inte termometern mer än 13 grader och därtill en byig vind då vi startade vid elva tiden.

16 deltagare hade dock förhoppningar att få se fjärilar i luften och trots vädret flög det lite av varje.  Rapsfjäril var den klart vanligaste arten vi såg under dagen, men vi fick också se skogsvisslare, kvickgräsfjäril, skogs/ängs vitvinge och citronfjäril. Efter fikat hade temperaturen stigit några grader och fler arter visade sig för de som tog en extra tur. Aurorafjäril, tosteblåvinge, grönsnabbvinge, vinbärsfuks, sorgmantel och även en smultronvisslare visade sig ha vaknat till med den lite stigande temperaturen. Vi hoppas på bättring med vädret inför nästa utflykt som är planerad till den 4 juli. (se program).

DSC_7626_1

En smultronvisslare.