Filmkväll den 22 oktober

Varmt välkomna till filmkväll den 22 oktober klockan 18.30 i Sessionssalen på Strömkullegymnasiet i Bengtsfors.

Filmaren Göran Emerius från Norrbotten visar ett nytt filmprogram med ett tema om skog. Vi får vara med i den fjällnära skogen, i kustlandets tjäderskog och i den tempererade regnskogen i sydöstra Alaska, USA.

FJÄLLNÄRA SKOG – den sista utposten, 31 minuter.
Berättar om den bård av ännu skyddad naturlig skog vi har på kanten till fjällkedjan. Den ligger inom den zon man brukar kalla svårföryngrad skog, där återväxt efter avverkningar kan vara ett vågspel.  I filmen får vi glimtar av naturen och möta några av den här skogens fåglar och djur. Vi får också möta några människor, konstnärer och samer, som har en relation till den fjällnära skogen.

VI FOR TILL ALASKAS VILDMARK, 42 minuter.
Berättar om mötet med av myndigheterna officiellt avsatta vildmarker i Alaska, USA. Vi har inga sådana i vårt land. Filmaren for med två kamrater till två vildmarker i sydöstra Alaska, där en tempererad regnskog famnar naturen. Områdena förvaltas för att förbli vildmarker, dvs där bor inga människor och naturen förändras enbart genom naturens kretslopp.
I filmen får vi möta björnar, örnar, laxar i den svårframkomliga regnskogen och valar och havsuttrar i det hav som omger de här vildmarkerna. Här är människan bara en art bland andra arter.

Göran Emerius har ett förflutet som filmarbetare och 23 år som producent/filmare på Sveriges Television i Luleå med mestadels naturanknytna program. Han har spelat in filmer i Alaska, Kanada, Kamchatka och Sverige och flera längre filmer har visats i svensk TV.

Affisch om filmkvällen.