Fjärilsutflykten 2/7

Fjärilsutflykt till Petersborg och Mosstakan -Skogsdals naturskyddsförening 2/7-2017

Dagen började med mulet väder och 18 grader varmt och till det en byig vind, men efterhand så klarnade det upp och blev allt mer fjärils vänligt, Petersborg bjöd på många av de vanligare arterna som flyger vid den här tiden, samt två ex. av violettkantad guldvinge och en puppa av humlerotfjäril (rödlistade som nära hotad (NT). Innan vi kom till Mosstakan stannade vi för att få se en annan rödlistad art, sotnätfjäril (NT).

Sotnätfjäril

Vid Mosstakan flög flera typiska arter som lever på och invid mossmarker, svavelgul höfjäril, starrgräsfjäril, violett blåvinge m.m.

Starrgräsfjäril

Vi summerar dagen som mycket lyckad med 33 olika arter fjärilar och konstaterar att hagtornsfjäril och skogsnätfjäril har haft en mycket gynnsam period då de var bland de artrikaste under dagen.

Hagtornsfjäril

Hoppas på en fortsättning nästa år, kanske med något nytt utflyktsmål.
Mvh Skogsdals naturskyddsförening

Artlista fjärilsutflykt Petersborg/Mosstakan